zaterdag 23 juli 2016

Haakpatroon kindersjaal


Kindersjaal

 



Benodigdheden:

1 bolletje soft van zeeman

Haaknaald 3,5

3 knopen

Stopnaald

 






Patroon:

Zet 30 lossen op

 

Toer 1:

Sla 3 lossen over en haak het 1e stokje in de 4e losse.

Haak daarna 1 stokje in elke lossen

Haak 2 keerlossen en keer het werk

 

Toer 2 tot en met 74:

Haak 1 reliëfstokje  in elk stokje  aan de voorzijde van het werk.

Haak 2 keerlossen en keer het werk.

 

Toer 75:

Haak 1 reliëfstokje  in elk stokje  aan de voorzijde van het werk.

Hecht af, maar laat een lange draad over om het werk mee vast te zetten.

 

Naai de 2 uiteinden aan 3 zijden aan elkaar, laat 1 zijde los (zie rode lijn op de foto) zodat er een vakje overblijft om eventuele handschoenen in te doen.

 

Naai de 3 knopen op de voorkant van de sjaal en de winter kan komen.

 

Zie ook de variaties en maten hieronder.

 




 

Maten van mijn zoontje voor deze sjaal:



Kledingmaat 104

Hoofdomtrek 44 cm

Schouderbreedte  25 cm

Mijn zoontje is wel tenger gebouwd.

 

 

Variaties en aanpassingen:

Mocht de sjaal nu tijdens het seizoen te klein worden, dan is het mogelijk om de zijde gemarkeerd met een groen lijn op de foto iets open te maken, hierdoor wordt de opening voor het hoofdje wat groter. Mocht je dit als optie willen dan is het verstandig om tijdens het dichtnaaien de zijde bij de groene streep in 2 delen dicht te naaien. Zodat het mogelijk is om 2 deel los te halen terwijl het 2e deel in tact blijft.

 

Indien de sjaal breder (=hogere kraag) moet worden, zet dan meer lossen op in het begin (let wel op dat je dan aan 1 bol soft van zeeman niet meer voldoende hebt)

 

Indien de opening voor het hoofd groter moet worden (dus bij grotere kinderen) dan is het een kwestie van meer toeren haken zoals omschreven bij toer 2 tot en met 74.

 

De opening voor het hoofdje kunt u meten door de zijde te meten vanaf het punt waar de groene en rode lijn samen komen.

 

Afhankelijk van hoe los u haakt zijn dit de afmetingen van de losse lap (voordat hij aan elkaar genaaid is)

Breedte: 11 cm

Lengte: 57 cm

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen